Generellt

Gemensamma diskussioner i arbetslagen på skolan för att ha en gemensam start. Vad gör vi i förskoleklassen? Vad gör vi i ettan, tvåan och trean?

Fingersättning i förskoleklassen.

Penngreppet är viktigt att föra in tidigt. Inte skriva, men rita och måla osv.

Rättning?

Skriva den rätta texten nedanför.

Det är väldigt individuellt. Man får väga av och fokusera på olika saker i texten vid olika tillfällen.

Hur ofta skriver vi på datorn?

Man bör skriva på datorn 4 gånger.

Motorik

Man ska ha finmotorisk träning varje dag.

Stationer

Man bör ha stationer, men det är inte nödvändigt att ha klassrummet uppdelat.

Bokstavsträning

Så länge målet Att skriva tydlig och läslig handstil står i läroplanen får vi träna bokstavsformerna. Man bör träna uppifrån och ner-teknik tidigt.

Läsebok?

Det är upp till varje lärare att besluta. En smaksak.

Lusten att läsa är det viktigaste!

Digitala verktyg

Vital med hörlurar

Word

Storybird

Koppla in stavningskontrollen när barnet är redo för det.

Kamera/film

Blogg

Mejl

Specialläraren bör arbeta inne i klassrummet.