Förra året gick min klass i fyran. Jag hade en resurs i klassen. Bra tänkte jag, då kan jag passa på att ha hemkunskap redan i fyran, eftersom jag inte vet hur resurstilldelningen ser ut nästa år. Enligt timplanen ligger det i femman. (Vilken rebell jag är!)

Jag såg hemkunskap som ”bakkunskap”. Resursen gick iväg med en grupp/vecka och bakade något gott. Kärleksmums, kolakakor, neg…chokladbollar.

Skönt att ha betat av den där hemkunskapen…
Snacka om tjänstefel!

Lgr11:

Syfte: ”…utveckla sin förmåga att

  • planera och tillaga mat och måltider för olika situationer och sammanhang,
  • hantera och lösa praktiska situationer i hemmet, och
  • värdera val och handlingar i hemmet och som konsument utifrån perspektivet hållbar utveckling.”

Dessutom finns det massor av punkter under det centrala innehållet. Dessa täcks knappast av att baka en plåt kolakakor.

Gör om , gör rätt.

Ganska snart stod det klart hur hemkunskapen skulle angripas. Det var min kollega Anki Demred som kläckte idén om en temavecka. Vi diskuterade fram och tillbaka hur det skulle läggas upp. Arbetet och diskussionerna mynnade ut i ett häfte. Tänk så bra det kan bli när vi samarbetar!

Nästa vecka är det dags. Eleverna ska sortera tvätt, tvätta fönster, källsortera, tänka på hushållsekonomi, planera maträtter, lära sig om matförvaring och mycket annat. Ska bli spännande att se om det blir så bra som jag hoppas.

Klart det blir!

Om du precis som jag tyckte att kolakakor=hemkunskap, får du gärna ladda hem häftet och använda i din undervisning.
Sharing is caring.