De senaste åren har det hänt massor på IT-fronten, inte minst i skolan. Många skolor har satsat på 1-1, Ystad kör igång i höst om allt blir som det är tänkt. En dator-en elev. Plötsligt är tillgången på datorer inte ett problem. Lärarna kan fokusera på att skapa riktiga, lustfyllda uppgifter med riktiga mottagare. Hela världen finns i datorn.

Också nytt för i år är att många har satsat på iPads. Många av Skriva sig till läsning-pedagogerna har köpt in ett antal paddor för att använda i sin undervisning. Paddan kräver inga inloggningar eller väntetider, bara starta och kör. Att skriva texter på en padda och sedan publicera eller skriva ut går ju hur bra som helst.

Så långt allt väl. Men…

Jag provade själv iPads med en femteklass och kom fram till ett tveksamt ”nja”. Jag hittade inte formen för arbetet. För min del är det viktigt att arbetet eleverna utför är på riktigt. En grundtanke formad efter vår läroplan som mynnar ut i ett lustfyllt arbete med tydliga mottagare. Jag började som besatt att leta appar (program). Jag hittade en del bra som jag kunde använda som färdighetsträning i framför allt matematik. En lekfull färdighetsträning är alltid att föredra.

Men…

För mig blev det lite av ett jippo. Något som inte hängde ihop med det andra. Jag tycker att vi ska eftersträva en kontinuitet i undervisningen där så mycket som möjligt följer en tydlig röd tråd. Där misslyckades jag. Paddans appar blev inte en del av helheten. Som bäst kunde jag hitta delar som följde den enskilda elevens egen IUP. Inte så bara i och för sig, men detta kändes bara som en liten del.

Faran med att leta appar är vi låter dem styra vår undervisning på samma sätt som läromedlen har gjort i massor av år. Detta är ingen önskvärd utveckling. Vi behöver själva styra innehållet i enlighet med styrdokumenten och sedan se om några appar kan hjälpa eleverna på vägen mot målet. Här kommer Joachim Thornströms skolappar.nu väl till pass. I skrivande stund är sajten inte publicerad än, du kan istället gilla på Facebook.

Men.. Apparna får inte styra oss.

Jag ser fram emot en explosion av appar med bra interaktivt innehåll på svenska. Än så länge är utbudet på svenska ganska torftigt. Jag hoppas att läromedelsförlagen hänger på utvecklingen och skapar bra appar som hjälper eleverna att nå sina mål. Gärna uppdelade så vi inte behöver köpa hela paket, utan kan ladda ner vad vi behöver för stunden. Annars är risken att vi återigen blir beroende av förlagen. Vilket vi inte vill!

Slutligen:

Använd gärna appar, men glöm inte uppdraget.